Sabtu, 20 Februari 2010

CARA Muat Naik Data SSDM Secara Online


Bagaimana nak hantar Data SSDM secara Online ?


1. Lengkapkan / kemaskini semua maklumat kes terlebih dahulu.


2. Setelah siap kemaskini maklumat kes … tutup aplikasi SSDMver4.0 anda.

3. Pada DESKTOP anda … bina satu folder baru dan rename dengan nama Kod Sekolah dan Nama Sekolah … contohnya : BBA8105_SK SEKSYEN 24

4. Kemudian buka semula aplikasi SSDMver4.0

5. Setelah masuk hingga ke paparan utama … pada menu bar, sila klik 1 x pada pilihan 03 : Kemudahan … then klik 1 x pada 032 : Eksport Data … Satu paparan Kemudahan Eksport Data akan dipaparkan.

6. Pada paparan berkenaan … sila lihat pada ruangan Julat Tarikh Semakan … tentukan data penggal mana yang nak dieksport dengan cara klik 1 x pada butang Penggal … pilih sama ada Penggal 1, Penggal 2 atau Penggal 3. Butang ini akan memaparkan margin tarikh mula dan tarikh akhir bagi tahun semasa secara auto pada ruangan tarikh mula dan tarikh akhir.


7. Kemudian, di sebelah kanan … sila klik 1 x pada butang Pilih Lokasi Eksport … satu paparan kecil bertajuk Browse For Folder akan dipaparkan. Dalam senarai yang dipaparkan, cari di mana lokasi folder sekolah yang anda bina pada langkah 3 tadi … contohnya, folder sekolah tadi anda bina di desktop dengan nama BBA8105_SK SEKSYEN 24. Setelah jumpa folder berkenaan, klik 1 x pada folder berkenaan dan klik OK.


8. kemudian, paparan kecil tadi akan ditutup dan kini anda akan dapat lihat satu address (path) telah dipaparkan pada ruangan lokasi eksport … contoh path yang dipaparkan … C:\Documents and Settings\DESKTOP\Desktop\ BBA8105_SK SEKSYEN 24 \

9. seterusnya, klik 1 x butang Eskport Semua Sekolah dan tunggu sehingga 1 masej dipaparkan iaitu ‘ Proses Eksport Berjaya ’

10. Tutup aplikasi SSDMver4.0 anda

11. Buka folder BBA8105_SK SEKSYEN 24 dan anda akan dapat lihat ada 5 file txt iaitu Sekolah, Peribadi, Kes, Master dan TMurid. Terdapat juga 1 file export ( configuration settings ) … Tumpukan kepada 5 txt file tadi … pastikan semua txt file tadi mengandungi nilai dan data … caranya … double click untuk buka atau anda hanya perlu lihat saiz file txt berkenaan … jika saiz file txt berkenaan 0 kb … sila lakukan proses eksport data semula. Sepatutnya, setiap satu txt file itu mesti mempunyai saiz 1 kb ke atas.

12. Jika semuanya OK … close folder berkenaan.

13. Klik 1 x pada folder berkenaan … kemudian right click pada mouse … pilih arahan send to dan pilih pula Compressed ( zipped ) folder dan click …

14. kini anda akan dapati satu folder zip akan dihasilkan di desktop anda. Folder zip itu bernama BBA8105_SK SEKSYEN 24.zip

15. Sekarang, buka blog LAMAN SSDM PETALING PERDANA … scroll sampai bawah dan lengkap semua maklumat dalam Form Penghantaran Data SSDM Online.

16. Pada bahagian Ruang Upload Data SSDM … klik 1 x pada butang Choose File … satu paparan Open akan dipaparkan … sekarang cari di mana lokasi folder zip sekolah anda tadi … bila dah jumpa … klik 1 x pada folder zip berkenaan dan klik open.

17. Paparan tadi akan ditutup secara auto dan akan dapati pada ruangan Ruang Upload Data SSDM akan tertera alamat folder zip yang akan diupload.

18. Klik butang SUBMIT dan tunggu sehingga masej ‘ Data Added Sucsessfull ’ dipaparkan … ini bermaksud data anda telah berjaya diupload … seterusnya, anda akan dapati semua maklumat yang anda akan masukkan dalam Form Penghantaran Data SSDM Online tadi akan hilang (reset) secara auto. Jangan takut kerana ia telah disetkan begitu.

Diaktifkan oleh,
Kamaruzaman & Jonid
http://ssdmperdana.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan